Масса на капоте

михасик

Hot Rod Cruiser
Разбирал под капотом доступ к воздушному фильтру, обнаружил, что к основанию петли капота прикручен провод "массы", для чего он нужен?
 

михасик

Hot Rod Cruiser
Сейчас подумал и засомневался, что это провод массы, возможно просто какой-то провод, который соединяет основание крепления капота с крылом. Но для чего нужен этот провод, для меня не понятно.
 

miron

Ветеран Движения
Провода заземления, на стойках, двигателе, да много где стоят. А для чего... познания умножают скорбь, короче не бери в голову.
 

Добрынин

Chrome Cruiser
За бугром высокие требования к электромагнитному загрязнению окружающей среды. Вот и заземляют капот наверняка.

Это заземление создает из капота экран от электромагнитных помех от системы зажигания.

Что бы радио и рации не фонили.
 

Dimonn

Hot Rod Cruiser
Этоти провода соединяют разные части кузова, которые могут не иметь хорошего прямого контакта, для снятия разности потенциалов, чтоб кузов меньше корродировал. К передним стойкам с этой-же целью приделаны:rtfm:
 

Freddie

Звездный Cruiser
На передних стойках от вращающихся колес может нехилая статика образовываться.
 

novo

GT Cruiser
в "PT Cruiser Service Manual" раздел "AUDIO" стр. 8A-8
Провода есть на капот, на двигатель, на стойки, на глушитель.
Ещё про "RADIO NOISE SUPPRESSION CAPACITOR" сказано, якобы на блоке выше выпускного коллектора.
RADIO NOISE SUPPRESSION COMPONENTS
DESCRIPTION
Radio noise suppression devices are factory-installed standard equipment on this vehicle. Radio Frequency Interference (RFI) and ElectroMagnetic Interference (EMI) can be produced by any on-board or external source of electromagnetic energy. These electromagnetic energy sources can radiate electromagnetic signals through the air, or conduct them through the vehicle electrical system. When the audio system converts RFI or EMI to an audible acoustic wave form, it is referred to as radio noise. This undesirable radio noise is generally manifested in the form of “buzzing,” “hissing,” “popping,” “clicking,” “crackling,” and/or “whirring” sounds. In most cases, RFI and EMI radio noise can be suppressed using a combination of vehicle and component grounding, filtering and shielding techniques. This vehicle is equipped with factory-installed radio noise suppression devices that were designed to minimize exposure to typical sources of RFI and EMI;
thereby, minimizing radio noise complaints. Factory-installed radio noise suppression is accomplished primarily through circuitry or devices that are integral to the factory-installed radios, audio
power amplifiers and other on-board electrical components such as generators, wiper motors, blower motors, and fuel pumps that have been found to be potential sources of RFI or EMI. External radio noise suppression devices that are used on this vehicle to control RFI or EMI, and can be serviced, include the following:
² Ground straps - This length of braided ground strap has an eyelet terminal connector crimped to each end. They are located in various locations on the vehicle.
² Radio Noise Suppression Capacitor - This component is attached near the exhaust manifold.
² Resistor-type spark plugs - This type of spark plug has an internal resistor connected in series between the spark plug terminal and the center electrode to help reduce the production of electromagnetic radiation that can result in radio noise.
OPERATION
There are two common strategies that can be used to suppress Radio Frequency Interference (RFI) and ElectroMagnetic Interference (EMI) radio noise. The first suppression strategy involves preventing the production of RFI and EMI electromagnetic signals at their sources. The second suppression strategy involves preventing the reception of RFI and EMI electromagnetic signals by the audio system components.
The use of braided ground straps in key locations is part of the RFI and EMI prevention strategy. These ground straps ensure adequate ground paths, particularly for high current components such as many of those found in the starting, charging, ignition, engine control and transmission control systems. An insufficient ground path for any of these high current components may result in radio noise caused by induced voltages created as the high current seeks alternative ground paths through components or circuits intended for use by, or in close proximity to the audio system components or circuits. Preventing the reception of RFI and EMI is accomplished by ensuring that the audio system components are correctly installed in the vehicle. Loose, corroded or improperly soldered wire harness connections, improperly routed wiring and inadequate audio system component grounding can all contribute to the reception of RFI and EMI. A properly grounded antenna body and radio chassis, as well as a shielded antenna coaxial cable with clean and tight connections will each help reduce the potential for reception of RFI and EMI.

Но почему-то из юса в 2008г привезли с порезанными проводами.
 
Последнее редактирование:

Добрынин

Chrome Cruiser
² Ground straps - This length of braided ground strap has an eyelet terminal connector crimped to each end. They are located in various locations on the vehicle.

Всё таки эти провода для подавления радиопомех.

А если они служат ещё и для для снятия разности потенциалов, чтоб кузов меньше корродировал, то вообще всё замечательно, пусть служат.

Поставив эти проводки, производитель авто устранил сразу две проблемы.:drinks:
 

АФОНЯ

Ветеран Движения
Добрынин правду говорит - это я как радиоинженер вам скажу
 

Dimonn

Hot Rod Cruiser
Можно еще одному радиоинженеру кой-чего добавить...
Тема радиопомех была актуальна во времена механических систем зажигания. Контактная группа трамблера своим искрением отстреливала всякого рода помехи в радиусе нескольких метров. Тогда же еще были и дв-св-кв радиоприемники амплитудной модуляции в машинах и естественно это создавало сложности, поскольку ам в принципе менее помехозащищенная по определению. Сейчас уже давно системы зажигания электронные, которые практически ничего во вне не излучают. И приемники с чм (фм) модуляцией, которая по мехозащищенности превосходит ам на несколько порядков.
А вот тема коррозии гораздо более актуальна в данном случае. Машина постоянно находится в агрессивной среде, разной - кислотной, щелочной. Забейте в яблоко пару гвоздей - уже нормальная батарейка получается. И за каким тогда на передних стойках провода? Там-то что помехует? И датчики абс тут ни при чем, им земля не нужна.
По-этому тема помех она как сопутствующая скорее...
 

estrige

Ветеран Движения
На американском форуме сошлись во мнении что провода на передних стойках служат для защиты ступичных подшипников, дальше лень переводить было)
 

Orlandino

Младший Cruiser
Все эти "масы", заземления служат лишь для одного, для снятия статического напряжения. Все ведь на физике примеры с эбонитовой палочкой видели?!.
Мало того что без этих "заземлений" можно и по пальцам получить закрывая двери, так ещё и негативно сказывается на структуре металлов, да и покрытия наверно тоже.
Меня б ещё зимой кто заземлил... с моим шерстяным свитором:good:
 
Сверху